Wydolność tlenowa jest wyrażana poprzez zdolność organizm do wykonywania długotrwałego wysiłku fizycznego. Dzięki temu można sprawdzić, jaką mamy wydolność i wytrzymałość na długotrwały wysiłek fizyczny. Testy na wydolność tlenową są wykonywane za pomocą kardiomonitora, który w tracie jednostajnego wysiłku sprawdza szybkość uderzeń serca. Mierzony jest również tlen, który zużywamy w trakcie wysiłku fizycznego. Najczęściej takie pomiary są wykonywane na bieżni w momencie, kiedy wysiłek wymaga dużego zużycia tlenu, ale również jest jednostajny i trwa minimum 40 minut. Naszą wydolność tlenową mogą zwiększyć odpowiednie suplementy, które sprawiają, że mięśnie są bardziej wytrzymałe na trening. Oto niektóre z nich.

Kofeina

Kofeina jest znanym stymulantem, który używany jest przy wysiłku siłowym, ale również tlenowym, gdzie w procesach tlenowych jest dostarczana do naszych mięśni energia. Pozwala ona na rozszerzenie naczyń krwionośnych, co dostarcza naszym mięśniom znacznej ilości składników odżywczych, w tym witamin i minerałów. Kofeina pobudza nas do zwiększonego wysiłku i jest polecana jako suplement diety zwłaszcza, gdy mamy okres bardzo intensywnych treningów. Jest w pełni naturalna i polepsza ona przepływ krwi do mięśni i do innych narządów. Wpływa na podniesienie ciśnienia krwi i może być stosowana przed treningiem.

Beta Alanina

Jest ona aminokwasem, który bardzo mocno wpływa na zwiększenie się wydolności mięśni. Skutecznie przeciwdziała ona powstawaniu tzw. katabolizmu mięśniowego, przez co mięśnie mogą szybciej się rozrastać. Jest naturalnym elementem budowy mięśni, dlatego jest zaliczana do bezpiecznego oraz legalnego dopingu.

Kreatyna

Wpływa na zwiększenie wydolności mięśni oraz poprawia ich odżywienie. Przeciwdziała katabolizmowi mięśni i jest polecana szczególnie tym osobom, które stosują długotrwałe treningi tlenowe. Kreatyna zwiększa produkcję ATP, który z kolei jest nośnikiem energii. Dzięki niej większość energii jest transportowana do mięśni, co wpływa na ich znacznie większą wydolność. Kreatyna przy regularnym stosowaniu daje naprawdę dobre rezultaty, przez co może być stosowane przed każdym treningiem. Nie ma na nas złego wpływ, jeśli zażywamy ją w odpowiednich dawkach. 

Odżywki białkowe

Bardzo ważnym elementem każdej diety sportowca jest białko. To budulec mięśni i ważny składnik suplementacji, zwłaszcza w przypadku treningu siłowego. Najlepiej stosować białko w formie hydroizolatu, który sprawia, że znacznie szybciej jest ono wchłaniane do naszych mięśni, dzięki czemu je odżywia i zapobiega katabolizmowi. 

Witaminy i minerały

Podczas bardzo intensywnego wysiłku fizycznego wraz z potem wydalane są cenne minerały, w tym potas oraz magnez. Dzięki odpowiedniej suplementacji, możemy bardzo skutecznie przeciwdziałać powstawaniu takich objawów, jak choćby skurcze mięśni, czy niekontrolowane drżenie mięśni. Minerały pozwalają na szybszą regenerację mięśni, ale również mają wpływ na lepsze i skuteczne docieranie impulsów nerwowych do mięśni, przez co mogą one szybciej reagować. Bardzo ważne przy długotrwałym wysiłku fizycznym, jest suplementowanie takich witamin, jak witamina A i E, które działają niszcząco na wolne rodniki. Sprawiają one również, że zmniejszony jest katabolizm mięśniowy, a my czujemy się znacznie lepiej. W suplementach dla sportowców, powinny być również zawarte kwasy tłuszczowe omega-3, które skutecznie odżywiają mięśnie.